WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE KONSERWACJI CIĄGNIKÓW

Bez względu na to, czy używasz ciągnika okazjonalnie, czy codziennie, potrzebujesz go, by był gotowy do pracy. Oznacza to utrzymanie go w dobrym stanie. Większość rolników poddaje swoje ciągniki przeglądom i konserwacji po sezonie żniwnym, by zapewnić maszynie gotowość na kolejny rok. Ale to nie jedyny moment, w którym powinieneś przeprowadzić przegląd ciągnika. Bezpieczeństwo jest najważniejsze, jeśli chodzi o ciężki sprzęt. Konserwacja jest niezbędna, by zoptymalizować zarówno wydajność, jak i bezpieczeństwo ciągnika. Dlatego zalecamy regularne przeglądy i konserwację, gdy tylko zauważysz jakiś problem.

Możesz zapobiec rozwojowi drobnych problemów w kosztowne awarie lub nawet tragedie, przeprowadzając regularny przegląd swojego ciągnika. Jeśli jest on używany codziennie, zaleca się sprawdzanie go co dwa tygodnie lub nawet co tydzień. Jeśli natomiast ciągnik jest używany sporadycznie, dobrze jest sprawdzić go przed każdym użyciem, by upewnić się, że nie ma żadnych uszkodzeń. Jeśli nie wiesz, jak sprawdzić ciągnik pod kątem awarii lub problemów z działaniem, oraz jak zapewnić jego płynną pracę przez długi czas, zapoznaj się z odpowiednimi instrukcjami. Pamiętaj, że powyższe wskazówki są ogólne – konkretne zalecenia dla twojej konkretnej maszyny znajdziesz w instrukcji obsługi ciągnika.

Pielęgnacja zaczyna się od obserwacji. Dokładnie obejrzyj ciągnik pod kątem widocznych uszkodzeń, zużycia, wycieków i innych widocznych problemów. Upewnij się, że obejrzałeś i skontrolowałeś wszystkie części maszyny. Następnie sprawdź, czy w silniku nie ma żadnych nietypowych elementów, takich jak odłączony przewód lub zużyte części.


Regularnie czyść traktor


Brud, kurz i zanieczyszczenia mogą uszkodzić maszynę, jeśli dostaną się do ruchomych części. Na szczęście możesz je powstrzymać, czyszcząc traktor. Oczyścić zabrudzone części parą lub sprężonym powietrzem, a plamy oleju usunąć zalecanym środkiem odtłuszczającym. Kiedy skończysz, poświęć trochę czasu, aby upewnić się, że wszystkie symbole bezpieczeństwa i naklejki na ciągniku są nadal widoczne.

Sprawdzaj ciśnienie w oponach

To jest łatwe. Zdziwiłbyś się jednak, jak wielu rolników doświadcza problemów z wydajnością i bezpieczeństwem podczas używania ciągników z niedopompowanymi lub nadmiernie napompowanymi oponami. Ciśnienie w oponach ciągnika powinno mieścić się w zalecanym przez producenta zakresie. Jeśli nie wiesz, jakie jest ciśnienie, sprawdź kartę charakterystyki opony.


Upewnij się, że układ chłodzenia silnika jest sprawny


Wydajny układ chłodzenia silnika ciągnika ma krytyczne znaczenie. Ta część
najprawdopodobniej zużyje się bez paska wentylatora chłodnicy.
Na szczęście w razie potrzeby można go łatwo wymienić. Jednak aby to zrobić,
musisz wiedzieć, kiedy zaczyna się problem. Oto dlaczego warto robić to regularnie
Sprawdź pasek wentylatora chłodnicy. Upewnij się również, że w układzie jest wystarczająca ilość płynu chłodniczego. Gdy jego zawartość jest niska, należy ją niezwłocznie uzupełnić.
Przed wyjazdem na pole upewnij się, że traktor ma uzupełniony płyn chłodzący, w przeciwnym razie może dojść do przegrzania silnika.

Zadbaj o stan akumulatora

Akumulator jest niezbędny do działania ciągnika. Upewnij się, że jest sprawny, aby móc bezproblemowo korzystać z maszyny. W zależności od typu akumulatora, płyn może wymagać regularnego uzupełniania. Jeśli nie wiesz, jak sprawdzić poziom płynu lub jak go uzupełnić, zapytaj producenta. Akumulator powinien być wymieniany co 3-5 lat, w zależności od częstotliwości użytkowania ciągnika. Jeśli akumulator ma ponad 5 lat, prawdopodobnie należy go już wymienić.

Sprawdź i wymień filtry

Silnik ciągnika posiada różne filtry, które chronią przed dostaniem się zanieczyszczeń do układu. Należy regularnie sprawdzać i wymieniać je, jeśli są zużyte i nie działają prawidłowo. Podczas każdego przeglądu ciągnika sprawdź następujące filtry:

• Filtr powietrza – chroni silnik przed dostaniem się kurzu i zanieczyszczeń. Należy go regularnie czyścić, szczególnie w suchych latach.

Filtr paliwa – zatrzymuje zanieczyszczenia z układu paliwowego. Metalowe filtry paliwa można czyścić i ponownie używać, ale nylonowe i papierowe należy wymieniać, gdy się zabrudzą.

• Filtr oleju – usuwa brud, osad olejowy i zanieczyszczenia z oleju silnikowego. Należy go czyścić przy każdej wymianie oleju.

• Filtr przekładni – zatrzymuje zanieczyszczenia w płynie przekładniowym, które wpływają na jazdę i utrudniają płynną i wydajną pracę przekładni.

• Filtr hydrauliczny – zapobiega zatkaniu układu hydraulicznego mazią, która może spowolnić działanie układu i uszkodzić ciągnik.

Regularnie sprawdzaj poziom oleju

Poziom oleju

Upewnij się, że poziom oleju w ciągniku jest regularnie sprawdzany i uzupełniany, ponieważ brak oleju może powodować problemy z działaniem i stwarzać niebezpieczeństwo. Ważne jest również, aby olej przekładniowy, silnikowy i do mechanizmu różnicowego był regularnie wymieniany co 250 godzin pracy.

Pamiętaj o sprawdzeniu punktów smarowania

Czyli miejsc, w których podaje się olej, by zapewnić płynną pracę ruchomych elementów takich jak łożyska, koła zębate i koła łańcuchowe. Odpowiednie smarowanie pomaga także wydłużyć żywotność kluczowych części silnika, takich jak paski i łańcuchy. Podczas sprawdzania punktów smarowania szukaj oznak zużycia lub uszkodzeń, takich jak pęknięcia lub korozja w pobliżu miejsca podawania oleju. Jeśli zauważysz takie objawy, może być konieczna natychmiastowa lub w najbliższym czasie wymiana. Podczas sprawdzania punktów smarowania sprawdź również nakrętki i śruby ciągnika, upewniając się, że są dobrze dokręcone i nie poluzowały się podczas pracy ciągnika.

Sprawdź układ wydechowy

Upewnij się, że układ wydechowy ciągnika, obejmujący tłumik, rury wydechowe i katalizator spalin, jest regularnie sprawdzany i konserwowany, ponieważ jego sprawność jest kluczowa dla płynnego działania ciągnika. Częstotliwość przeglądów i konserwacji zależy od wieku ciągnika, rodzaju silnika i liczby godzin użytkowania – zapoznaj się z zaleceniami producenta w instrukcji obsługi. Jeśli twój ciągnik jest wyposażony w filtr cząstek stałych (DPF), upewnij się, że jest on regularnie sprawdzany i czyszczony, a także że poziom AdBlue w ciągniku jest odpowiedni podczas uzupełniania oleju napędowego.

Układ hydrauliczny

Nie zapomnij również o regularnym sprawdzaniu układu hydraulicznego ciągnika – upewnij się, że pompa hydrauliczna i jej złącza działają prawidłowo, czyść olej hydrauliczny i wymieniaj go w razie potrzeby, sprawdzaj i czyść filtr hydrauliczny, a także sprawdzaj uszczelki i węże, wymieniając je w razie potrzeby.